Efficiënt werken: meer doen in minder tijd
Efficiënt werken of je productiviteit verhogen betekent meer doen in minder tijd. Op je werk, maar ook thuis, is er vaak afleiding waardoor je niet optimaal gebruik maakt van de tijd die je hebt. Door te werken aan concentratie, een optimale werkomgeving, een goede planning en meer, kun je je productiviteit enorm opwaarderen. Effectief werken kun je doen in je werk, maar ook thuis in het huishouden of tijdens het klussen. Op vrijwel elk gebied is tijd te besparen door productiever te zijn.
Het is moeilijk om acht uur per dag productief en efficiënt bezig te zijn. Als je vaak het idee hebt dat je de resultaten aan het eind van een dag ook in de helft van de tijd had kunnen bereiken, ben je zeker niet de enige. Verschillende onderzoeken naar het werkgedrag van mensen wijst uit dat 80% van de
productiviteit bereikt wordt in 20% van de tijd. Dat betekent dus dat er veel te winnen is. Want als je al je tijd zo efficiënt zou kunnen besteden als de productiefste 20%, zou je in een week in potentie vier keer zoveel werk kunnen verzetten als normaal. Misschien is dat wat ambitieus; een deel van de inefficiënte tijd heb je waarschijnlijk gewoon nodig om op andere momenten uit te blinken. Maar er zijn in ieder geval slagen te maken. Door onderstaande tips tot je te nemen en toe te passen in je werk, kun je veel meer doen in minder tijd.
Effectief werken, studeren en huishoudelijke taken doen
De tips zijn niet alleen toe te passen op je (betaalde) werk, maar gaan ook op voor je studie, huishoudelijke taken, vrijwilligerswerk, klussen, etc. Op vrijwel elk gebied is tijd te besparen door productiever te zijn.
Productiviteit door concentratie
Productiviteit begint bij
concentratie. Het werkt veel beter wanneer je met één taak tegelijk bezig bent en je daar ook volledig op kunt focussen. Als dit lukt kun je in een flow terechtkomen, waarin je in staat bent topprestaties te leveren. Voor een goede concentratie is het belangrijk om de inrichting van je werkplek te optimaliseren, en om zoveel mogelijk afleiding buiten te sluiten.
Het tegengaan van uitstellen
Een aspect dat samenhangt met concentratie is het
tegengaan van uitstellen. Taken voor je uitschuiven is dodelijk voor je productiviteit. Als je merkt dat je (regelmatig) aan het uitstellen bent, onderzoek dan de oorzaken van het uitstellen en probeer die aan te pakken. Ook hier is het van belang om afleiding te elimineren. Om jezelf op gang te brengen, kan het enorm helpen om met een makkelijke taak te beginnen.
Een goede planning en een werkbare actielijst
Om je productiviteit te verhogen is het belangrijk om heel goed te weten wat je moet doen. Zorg daarom altijd dat je een goede planning hebt. Hierdoor is duidelijk wat je wanneer moet doen, en hoef je je tijdens het uitvoerende werk niet druk te maken over het feit of je iets vergeten bent. zorg er bij het maken van een actielijst voor dat de acties die erop staan specifiek zijn, en zet er geen zaken op die niet nodig zijn. Voor taken die niet op dit moment gedaan hoeven worden, maar die je wel graag een keer wilt doen, kun je een aparte takenlijst bijhouden.
Je productiviteit verhogen op je eigen manier
Iedereen heeft zijn eigen sterke en zwakke punten als het aankomt op productiviteit en
efficiënt werken. Dat betekent ook dat iedereen op zijn eigen manier op zoek kan naar verbeterpunten. Onderstaande artikelen kunnen je helpen bij deze zoektocht. Ze bieden allemaal praktische handvatten voor effectiever werken. Zoek uit wat voor jou he beste werkt en pas jouw eigen selectie van tips toe op jouw werksituatie. Succes!